Hoe organiseren we na school de rijen?

Om 15.20 uur (12.05 uur op woensdag) eindigt de school. We willen het vertrek zo veilig en ordelijk mogelijk laten verlopen.

We organiseren vier verschillende rijen, telkens met voldoende begeleiding:

De kleurcode is de volgende:

rood: richting Sint-Lenaartsesteeweg (voetgangers, fietsers en kinderen met een step)
geel: richting Banmolenweg – Korte Molenweg (enkel fietsers)
blauw: richting Molenstraat (enkel voetgangers)
groen: kinderclub

Stappers (voetgangers)
Trappers (fietsers)
Openbaar vervoer
Personenwagens

Hoe werkt dit concreet?

Bij het eindigen van de schooltijd verlaten de kinderen de school via het STOP-principe d.w.z.

• eerst mag de groep voetgangers de school verlaten (dit zijn ook de kinderen waarbij ouders de auto ver weg hebben geparkeerd)
  • daarna de fietsers
  • daarna de busreizigers (niet van toepassing)
  • en pas daarna de kinderen die afgehaald worden met de auto (auto geparkeerd in de Korte Molenweg en Banmolenweg)

De verkeersveiligheid verhoogt gezien de zwakkere weggebruikers reeds vertrokken zijn wanneer de auto’s hun intrede maken. We vragen om als automobilist altijd eerst de rijen te laten passeren.

Extra voor de kinderen van het eerste leerjaar:

We voorzien voor hen kleurkaartjes die de ouders ‘s morgens aan de boekentas bevestigen. Zo zien de leerkrachten onmiddellijk met welke rij een kind mee moet gaan. De leerlingen van het eerste leerjaar zullen de eerste week ook eerder naar buiten komen zodat zij, geholpen door hun leerkracht, al klaarstaan in de rij voordat alle andere kinderen erbij komen.